Gordelroos is besmettelijk

Toegevoegd na 1 minuut:
Mensen die nog geen waterpokken hebben doorgemaakt, kunnen door een lijder aan gordelroos besmet worden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Gordelroos kan besmettelijk zijn. Vooral als de blaasjes op de huid aanwezig zijn kan het virus worden via het vocht van de blaasjes. Zolang de gordelroos gelokaliseerd blijft is de kans dat het virus via de lucht wordt overgedragen zeer gering
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nee. Toevallig gisteren een programma gezien hierover...
Bij kinderen uit het zich als waterpokken, en ook al ben je 'beter', het virus blijft in je bloed. Als je weerstand heel laag wordt (bij bijv. stress!!!) kan het dan uitbreken als gordelroos. Als een grootouder dus gordelroos heeft, kan het, dat de kleinkinderen waterpokken krijgen.

Het is belangrijk er snel bij te zijn - dan hoef je minder medicijnen te slikken, en zal het ook minder pijn doen.
Vooral na je 50e ben je meer vatbaar voor het uitbreken van gordelroos.

(ik heb het gehad rondom m'n 40e - dacht, dat ik op m'n rug gestoken was door één of ander beest, tot ik eens met 2 spiegels ging kijken...helemaal geen pijn gehad, wel vlekken/bultjes, was na 14 dagen helemaal over)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja,gordelroos is heel besmettelijk.

Personen die nog nooit waterpokken hebben gehad kunnen door iemand die aan gordelroos lijdt met het virus besmet worden, de besmetting kan plaatsvinden door het vocht dat vrijkomt uit de blaasjes of door de lucht.

Indien men eens (meestal in de kinderjaren) waterpokken heeft gehad, dan raakt men het Varicella zoster virus, de veroorzaker van waterpokken, nooit meer helemaal kwijt. Het blijft namelijk het hele leven in bepaalde zenuwcellen in het ruggenmerg aanwezig.

Bij mensen met een verminderde weerstand die in contact komen met kinderen met een waterpokken infectie kan het virus ineens weer actief worden. Dit heeft dan een gordelroos infectie tot gevolg. Meestal doet de ziekte zich voor na het zestigste levensjaar.

Over het algemeen krijgt men maar één maal gordelroos.

Een aantal feiten over gordelroos:

en gordelroos infectie komt in de zomer veel meer voor dan in de winter

Een gordelroos huid infectie komt voornamelijk voor bij mensen boven het zestigste levensjaar

Gordelroos kan besmettelijk zijn. Het virus kan worden overgedragen via het vocht van de gevormde blaasjes

Ruim 20% van de bevolking krijgt ooit te maken met gordelroos

Over het algemeen komt een gordelroos infectie maar éénmalig voor
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat wil ik ook graag weten.. :-I
mijn opa heeft het. :(
ik hoop dat het goed met hem gaaat :-(
Bronnen: